هدست جدید استارتاپ فنلاندی Varjo با نام XR-4 و قیمت پایه ۳۹۹۰ دلار در رقابت با هدستهای مشابهی مانند مایکروسافت و اپل، معرفی شد که بسیار ارزانتر از مدل قبلی خود، یعنی XR-3 با قیمت ۶۴۹۵ دلار است.
این شرکت امیدوار است بتواند محصول جدید خود را به شرکتهای بزرگ تجاری بفروشد. این درحالی است که شرکتهای مختلف و بزرگ فناوری روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار میکنند و این حوزه را فضایی برای ایجاد تغییری بزرگ در حوزه فناوری میدانند.
هدست استارتاپ فنلاندی، برخلاف محصولات شرکتهایی مانند متا، با هدف استفاده سازمانی توسعه یافته است. به عنوان مثال، خلبانی که برای یک شرکت بزرگ کار میکند، میتواند از این هدست برای آموزش شبیهسازی واقعیت مجازی استفاده کند، یا یک مهندس نقشهبردار میتواند از آن برای ترسیم چشماندازهای آتی سایت ساختوساز بزرگ خود استفاده کند.
هدست جدید استارتاپ فنلاندی با قیمت ۳۹۹۰ دلار به فروش میرسد
هدست XR-4 دارای دو نمایشگر ۴k و میدان دید ۵۰ درصد گستردهتر در مقایسه با نسل قبلی است. همچنین این دستگاه نمایشگر روشنتر و ترکیب رنگ متنوعتر نسبت به محصولات قبلی دارد.
«پاتریک ویات»، مدیر ارشد تولید Varjo، در تماسی با CNBC گفت: «مواردی وجود دارد که از نظر فنی در هدست XR-4 سادهتر طراحی شدهاند. ما اکنون یک نمایشگر بهازای هر چشم داریم که وضوح تصویر را به حد مجاز رسانده است؛ بنابراین برخی از هزینهها را بهاینترتیب کاهش میدهیم.»
هدست XR-4 همچنین دارای دو دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در قسمت جلویی آن است. با این دوربینها کاربر میتواند دنیای اطراف خود را از طریق لنزهای واقعی تعبیهشده در هدست ببیند. این ویژگی شبیه به آن چیزی است که متا در هدستهای خود ارائه میدهد – و آنچه اپل قصد دارد در ویژن پرو اضافه کند.
این استارتاپ هدست قبلی Varjo، یعنی XR-3 را در سال ۲۰۲۲ در هلسینکی آزمایش کرد؛ XR-3 این امکان را فراهم میکرد که به عنوان مثال، فرد بتواند به یک آشپزخانه واقعی رفته و با آن تعامل داشته باشد و سطوح را لمس کند.
هدست XR-4 همچنین دارای حسگرهای نور محیط و لایدار بهبودیافته است. با این ویژگیها، کاربران میتوانند هم محیطهای واقعیت مجازی و هم محیطهای واقعیت افزوده را هنگام استفاده از هدست تجربه کنند. هدست XR-4 همچنین دارای میکروفونهای حذفکننده نویز و بلندگوهای یکپارچه است. این دستگاه همچنین دارای ردیاب داخلی و کنترلرهای Varjo است که به کاربر اجازه میدهد در محیطهای دیجیتال و فیزیکی حرکت کند.